Mistä tulee Almiina nimi? Milloin Almiina viettää nimipäivää?

Kysytty

Mistä tulee Almiina nimi? Milloin Almiina viettää nimipäivää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Almiina-nimi on suomalaisena nimenä harvinainen eikä sen alkuperää selosteta suomalaisissa nimikirjoissa. (Kiviniemi: Suomalaiset etunimet, 2006. Lempiäinen: Suuri etunimikirja,1999. Nummelin&Teerijoki: Eemu, Ukri, Amelie,2005). Almiina-nimi muistuttaa Elmiina-nimeä, joka on muotoutunut Vilhelmiina-nimestä. Vilhelmiina on vanha Saksassa, Italiassa ja Amerikassa käytetty nimi. Vilhelmiina on lähtöisin muinaissaksalaisesta miehennimestä Vilhelm, joka merkitsee 'lujatahtoista kypäränkantajaa'. Almiina voi olla myös Alma-nimestä johdettu nimi. Alma on vanha espanjalainen nimi, joka luultavasti pohjautuu espanjan 'sielua" tarkoittavaan sanaan alma. Alma voi olla johdettu myös latinankielisestä sanasta almus, joka tarkoittaa 'hellää', 'suopeaa' ja 'hedelmällistä'.

Almiina-nimeä ei ole nimipäiväkalenterissa. Alman nimipäivä on 28.5. ja Vilhelmiina 26.5.

Lähde: Saarikalle - Suomalainen: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (Gummerus 2007).

10 ääntä

Kommentit

Tämä teksi on valitettavasti täyttä potaskaa! ALMIINA nimisiä henkilöitä on ollut joskus muutama sata vuotta sitten.. sitten ne kaikki pari ihmistä kuoli ja sitten synnyin MINÄ!! MAAILMAN VANHIN ELÄVÄ ALMIINA! Ja nimeni juontaa nimestä Miina. Miina nimi vaan kuulosta niin pöljälle että siihen oli pakko keksiä joku vähän fiksumpi etuliite. Siinä on Almiina -nimen salaisuus!!