Mistä tulee Aleksis Kiven Nummisuutarit-näytelmän nimi? Nummi-osuus pohdituttaa.

Kysytty

Mistä tulee Aleksis Kiven Nummisuutarit-näytelmän nimi? Nummi-osuus pohdituttaa.

Vastaus

Vastattu

Kiven käyttämästä sanastosta ei löytynyt nummisuutari-sanan selitystä, mutta kyse lienee maaseudun suutareista eli kyläsuutareista. Näytelmä sijoittuu maalle Hämeeseen. Näytelmää voi tutkia tarkemmin Project Gutenbergin e-kirjasta:

The Project Gutenberg eBook of Nummisuutarit, by Aleksis Kivi

0 ääntä

Kommentit

På svenska: Sockenskomakarna.
Skomakare = kengäntekijä eli suutari. Socken = maalaispitäjä, -kunta, -seurakunta.

Nummi = tavallisesti vain kanervaa, sammalta ja jäkälää kasvava kuiva hiekkaperäinen maa.