Mistä teoksesta/teoksista löytäisin tietoa vanhoista käyttöesineistä? Minulla on kuvan vanha härpäke, jonka käyttötarkoitusta / nimeä en ole löytänyt…

Kysytty

Mistä teoksesta/teoksista
löytäisin tietoa vanhoista käyttöesineistä? Minulla on kuvan vanha härpäke, jonka käyttötarkoitusta / nimeä en ole löytänyt verkkohauilla. Avattava metallipallo, jonka aukko suljettavissa metallinauhan päässä olevalla metallikorkilla.

Korkeus n. 25 cm (Kun kahvoja ei oteta huomioon.)
Pallon halkaisija 20 cm
Sisällä kangasvuoraus.

Vastaus

Vastattu

Kuvassa oleva esine on 1930-luvulta peräisin oleva termoskannu. Siitä näyttää puuttuvan lasinen putkiosa, jota pitkin esim. kuumaa teetä on tarjottu. Löysin vastaavasta esineestä kuvan ruotsalaisen Täby auktionsbyrån sivuilta:
https://auctionet.com/fi/985181-termos-tekanna-nysilver-och-glas-1930-t…

Käyttöesineitä kannattaa selailla verkosta Finnan kautta. Merimuseon kokoelmista löytyy mm. tällainen termoskannu:
https://www.finna.fi/Record/museovirasto.B4586758A70B59633F256E32C241A8…