Mistä tämä Karhun synty -runo kalevalainen versio on tarkaan peräisin?

Kysytty

Mistä tämä Karhun synty -runo kalevalainen versio on tarkaan peräisin?

Vastaus

Vastattu

Karhun syntytarun alkuperää on kyselty Kysy kirjastonhoitajalta -palstalla aiemminkin, tällöin on vastattu seuraavasti:

"Karhun syntytarina löytyy Kalevalasta. Kyseessä on kuudesviidettä (46.) runo, jossa Louhi lähettää karhun karjan kimppuun. Väinämöinen kaataa sen, ja vietetään karhunpeijaisjuhlat. Kalevalan vuoden 1849 version teksti löytyy kokonaisuudessaan Suomalaisen kirjallisuuden seuran sivuilta, http://nebu.finlit.fi/kalevala/

Kalevalassa karhun syntytarina alkaa näin:

Silloin vanha Väinämöinen
itse tuon sanoiksi virkki:
'Ei otso olilla synny
eikä riihiruumenilla!
Tuoll' on otso synnytelty,
mesikämmen käännytelty
luona kuun, malossa päivän,
otavaisen olkapäillä,
ilman impien tykönä,
luona luonnon tyttärien.'"

Yksittäisten runojen alkuperää voi olla vaikea tai mahdoton paikantaa, sillä kuten SKS:n sivuilla mainitaan, "vanha kansanrunous ei ole yhden aikakauden synnyttämää runoutta, vaan siinä piilee eri-ikäisiä kerrostumia. Vanhinta ainesta edustavat myyttirunot, jotka kertovat kaukaisen alkuajan luomisteoista, maailman ja inhimillisen kulttuurin synnystä."

Karhun vuosi -teoksessa mainitaan karhun syntymän olevan keskeinen aihe niin pohjoisessa mytologiassa kuin suomalaisissa muinaisrunoissa, ja lähes kaikkien pohjoisten kansojen mytologioissa karhu on taivaallista alkuperää. On mahdollista, että näillä hyvin samankaltaisilla myyteillä on yhteinen, ikivanha alkuperä.

Lähteet:

https://www.kirjastot.fi/kysy/mista-tama-on-peraisin-alunperin

Karhun vuosi (2010), toim. Marjo Meriluoto-Jaakkola. Tampereen museoiden julkaisuja 109.