Mistä sukunimi Vikamaa on peräisin? Onko se käännetty jostain muusta kielestä?

Kysytty

Mistä sukunimi Vikamaa on peräisin? Onko se käännetty jostain muusta kielestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vikamaa-nimi on harvinainen. Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun mukaan Vikamaa-sukunimi on tai on ollut alle 26 suomalaisella:

http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Nimeä ei löytynyt kirjaston sukunimiä käsittelevistä kirjoista. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaiseman Suomalainen paikannimikirja -kirjan (2007) mukaan Rovaniemen seudulla on joitakin vika-alkuisia paikan- ja luonnonnimiä. Arvellaan, että vika-alku on peräisin saamen kielestä. Vikamaa-sukunimen liittymisestä näihin muihin nimiin ei kuitenkaan ollut tietoa.

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vikamaa sukunimi on käsittääkseni ollut alunalkaen Wicman. Wicmannit asuivat ennen Tampereen Messukylässä, josta yksi veljes matkasi Tervolan Paakkolaan ja siinä vaiheessa sukunimi on ns. suomennettu.
Kaikki Vikamaa sukunimiset ovat alkujaan nimensä perineet tältä Paakkolan Vikamaalta.
Ehkä sukunimen vaihdokseen vaikutti myös kansalaissodan jälkimainingit?