Mistä sukunimi Sohlman on peräisin,tunnetaanko historiaa ja milloin tullut Suomeen?

Kysytty

Mistä sukunimi Sohlman on peräisin,tunnetaanko historiaa ja milloin tullut Suomeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

valitettavasti tarkempaa tietoa Sohlman suvun historiasta ei löydy. Ainoa konkreettinen tiedonmurunen nimeen liittyen löytyi Ilkka Raunion teoksesta Adlercreutzeista Österbladheihin, eli Sohlman nimeä on suomennettu muotoihin Sormanen ja Suulamo. Valitettavasti näistäkään nimistä ei lisätietoa jatkon kannalta löytynyt. Lisätietoa Sohlman nimeen liittyen voi tiedustella Kotimaisten kielten keskuksesta, linkin takaa löytyy myös puhelinneuvonnan numero:
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=181

Etsin tieto Internetin lisäksi teoksista:
Ilkka Raunio: Adlercreutzeista Österbladheihin
Pirjo Mikkonen: Sukunimet (2000)
Juhani Pöyhönen: Suomalainen sukunimikartasto 1 (1998) ja 2 (2003)
Sukunimiopas: uusia suomalaisia sukunimiä (1952)

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hiski-tiedostoista löytyy Sohlmaneja parinsadan vuoden ajalta, useista kunnista ympäri Suomea ja monista eri ammateista. On matruuseja, sotilaita, virkamiehiä, muurareita, räätäleitä, palovartijoita, metsänvartijoita, seppiä, maatalousväkeä, vähän joka sorttia. Vanhin tieto sillä nimellä varustetuista lienee Joroisista vuodelta 1750, jolloin Chergeant (kersantti) Casper Sohlmanille on syntynyt poikalapsi.
Nämä viitteet eivät anna varmaa tietoa siitä, mistä Sohlmanit ovat peräisin, joten asiaa on tutkittava tavalliseen tapaan. Yhteyksiä joihinkin suomalaisiin kulttuurisukuihin on havaittavissa. Varsinaista sukuseuraa ei netistä näytä löytyvän, mutta lisäviitteitä sukuun lienee teoksessa Uusi sukukirja III, Olavi Wanne & alii, 1970.