Mistä sukunimi Marsfeld juontaa.?

Kysytty

Mistä sukunimi Marsfeld juontaa.?

Vastaus

Vastattu

Sukunimen Marsfeld alkuperää voi etsiä kahdesta suunnasta. Osassa lähteitä nimeä pidetään alkuperältään saksalaisena (esimerkiksi iGENEA-sivuston sukunimiluettelo), osa antaa mahdollisuuden kytkeä sen brittiläiseen nimistöön (esimerkiksi The Internet Surname Database) ja vanhan englannin sanoihin 'mearc' (marskimaa) ja 'feld' (vainio, aukea). Varhaisin asiakirjoihin taltioitu englantilainen nimen muoto on ollut de Marsfelde Somersetin kreivikunnassa 1300-luvulla; vuosisatojen kuluessa ja eri puolilla maailmaa siitä on sittemmin kehkeytynyt lukuisia erilaisia variaatioita.

"Saksalaisen" tulkinnan mukaan taas sukunimen Marsfield alkuperä voisi olla paikan nimessä. Esimerkiksi Münchenin Maxvorstadtissa on Marsfeld-niminen alue, joka on saanut nimensä siitä, että paikkaa on käytetty sotilaiden harjoituskenttänä (Mars ~ roomalainen sodanjumala + Feld ~ kenttä, aukea). Vastaavalla tavalla nimettyjä sotilaallisessa käytössä olleita paikkoja löytyy monesta eri maasta – tunnetuimpia lienevät Rooman Campus Martius ja Pariisin Champ-de-Mars.

Surname Database: Marshfield Last Name Origin (surnamedb.com)
Surname Marfell: Meaning Origin Variants (igenea.com)