Mistä sukunimi Liikamaa tulee?

Kysytty

Mistä sukunimi Liikamaa tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teoksissa Suomalaiset sukunimet (Weilin+Göög, 1993) ja Sukunimet (Otava, 2000) kerrotaan, että sukunimenä Liikamaa perustuu talonnimeen. Liikamaa-nimisiä taloja on ollut lähinnä Pohjois-Suomessa, kuten esimerkiksi Alatorniolla, Ranualla, Kolarissa, Muoniossa ja Pudasjärvellä. Näillä alueilla Liikamaa -sukunimeä varsinkin esiintyy, etenkin Pellossa.

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

En usko, että Liikamaa sukunimi tulee talon (talojen) mukaan.
Uskon, että Liikamaa sukunimi tulee maa-alueen nimestä jostain Oulun seudulta.
Ainakin maa-alue on minulle järkeen käyvämpi lähde.

Liikamaat sana tulee siitä kun talolliset jakoivat joutomaansa nk.Liikamaat talonpojille, jotta nämä saivat omat viljelypalstansa.