Mistä sorsalintu Pilkkasiipi on saanut nimensä? Englanniksi kyseinen lintu on Velvet scoter ja mielestäni tämä nimi kuvaa linnun samettisen kaunista ulkomuotoa…

Kysytty

Mistä sorsalintu Pilkkasiipi on saanut nimensä? Englanniksi kyseinen lintu on Velvet scoter ja mielestäni tämä nimi kuvaa linnun samettisen kaunista ulkomuotoa huomattavasti paremmin kuin linnun suomenkielinen nimi. Ihmetyttää, miksi kukaan haluaisi antaa tuollaisen nimen linnulle?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirjan mukaan pilkka voi tarkoittaa väheksyvän ja halveksivan puheen lisäksi myös puun kylkeen veistettyä merkkiä tai maaliksi merkittyä kohtaa. Pilkkasiipi (Melanitta fusca) on todennäköisesti saanut nimensä sen mukaan, että sen muuten mustasta väristä erottuu selvästi siiven takareunassa oleva valkoinen laikku, "kuin puuhun viilaksi lyöty pilkka" (Hintikka 2008). Tällä tavalla on varmaankin haluttu myös korostaa eroa toiseen Melanitta-suvun lajiin, mustalintuun (Melanitta nigra), joka on kokonaan musta.

Lintujen nimet, kuten muutkin nimet, pohjautuvat erilaisiin seikkoihin - kuten havaintoihin, oletuksiin tai muualta saatuihin käsityksiin nimettävistä kohteista. Eri kulttuuri- ja kielipiirit myös painottavat eri asioita. Esimerkiksi englannin kielessä pilkkasiipi (velvet scoter) eroaa mustalinnusta (common scoter) juuri samettia tarkoittavan velvet-sanan avulla, sillä nimeämisessä on haluttu korostaa lajin tummaa, sametinpehmeää höyhenystä, kun taas suomenkielisessä nimessä huomio on kiinnittynyt tämän lajin väritykseen.

Lähteet

Hintikka, J. (2008). Suomen lintujen nimet: Merkitys ja alkuperä. Neirol-kustannus.

Kielitoimiston sanakirja: pilkka ja pilkkasiipi

4 ääntä

Kommentit

Pilkka, "puun kylkeen tehty merkki, rasti; pilkku, täplä" oli jo Nykysuomen sanakirjassa 70 vuotta sitten, vieläpä sanan ykkösmerkityksenä. Samalla sivulla mm. pilkahtaa, pilkahdella, pilkahdus, pilkkasiipi. Kuvailee ilmeikkäästi linnun ulkonäköä.
Pilkkasiipi-osumia tulee useita haettaessa yli sadankin vuoden takaisista lintuaiheisista kirjoituksista.