Mistä sanasta Tukkukauppojen Oy:n (Tuko Oy) Tr-kaupat- ketjun kirjainlyhenne TR?
(muut, Spar, Aso ja Tr-kaupat ovat olleet Tukon kauppaketjuja 1960-70-luvuilla ennekuin ne yhdistettiin kaikki yhtenäisen T-kauppaketjun alle. Nämä muut lyhenteet Aso-Aina sopivaa Ostettavaa ja Spar=säästö ovatkin selviä) - mutta tuo Tr-?
Vastaus
Kauppojen niminä kuluttajien tietoisuuteen tulleet A&O, Spar ja TR olivat tukolaisia yhteistyöryhmiä. Suomessa ryhmätunnusten käytön aloitti Kesko K-merkillään 1940-luvun lopulla. OTK:laiset liikkeet ottivat käyttöön E-tunnuksen vuonna 1977 ja viimeisenä Tuko Oy 1978 valtakunnallisen T-kauppatunnuksen. Tässä yhteydessä tukolaisten yhteistyöryhmittymien A&O, Spar ja TR -kaupat muuttuivat T-kaupoiksi.
ASO:n "Aina sopivaa ostettavaa" oli näppärä tunnuslause, mutta tosiasiassa lyhenne tuli yhteistyöryhmän länsisaksalaisen esikuvan Allsicht-Organisationin nimestä. Kun vuonna 1955 perustettu Suomen ASO liittyi mukaan eurooppalaiseen yhteistoimintaan 1957, muutettiin tunnus A&O:ksi. SPAR oli puolestaan alkuperältään hollantilainen – sen perusti tukkukauppias Adriaan van Well jo vuonna 1932. Alun perin yhteistyöryhmän nimi oli DESPAR (“Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig”, suomeksi kutakuinkin 'Yhteistoiminnasta hyötyvät kaikki'), eli nimeen sisältyvä säästämiseen assosioituva kirjainyhdistelmä 'spar' oli pelkkä onnekas sattuma. SPARiksi nimi lyhentyi 40-luvun lopulla. Kansainväliseksi toiminta laajeni vuonna 1953, ja vuosikymmenen loppuun mennessä Euroopassa oli jo kymmenkunta SPAR-maata. Suomen SPAR Oy perustettiin vuonna 1962 ja samana vuonna se sai kansainvälisen SPARin jäsenyyden. TR-ryhmällä ei ollut ulkomaista esikuvaa, eikä Tukon historiikki avaa nimilyhennettä millään tavalla. Todennäköisimmin T viittaa tässä yksinkertaisesti Tukoon ja R (yhteistyö)ryhmään.
Lähteet:
Kolme porrasta tulevaisuuteen : juhlakirja Tukkukauppojen oy:n täyttäessä 60 vuotta 16.4.1984
Suomen taloushistoria. 2, Teollistuva Suomi
Sandro Castaldo, Monica Grosso & Katia Premazzi, Retail and channel marketing
Kommentit
Juuri toimintansa aloittaneen TR-ryhmän mainos (Helsingin Sanomat 9.12.1969): "Tämä merkki on uusi, mutta voitte nähdä sen tutussa kaupassanne. TR-tunnus merkitsee tukolaisen kaupparyhmän yhteistyötä – ja etua Teille. TR niin kuin TaRjous. Aina jotain exTRaa. Seuratkaa merkkiä ilmoituksissa ja ostoksilla!"
Kaipa tuo vastauksessa esitetty teoria on ihan oikea, kun tässä oli tuollaisia vähän hakemalla haetun tuntuisia iskulauseita, eikä "tukolaisen kaupparyhmän" lisäksi mitään, mikä selittyisi viittauksella yhteen T- ja toiseen R-alkuiseen sanaan.
Kommentoi vastausta