Mistä sana "kassi" on saanut alkunsa?

Kysytty

Mistä sana "kassi" on saanut alkunsa?

Vastaus

Vastattu

Hei ja kiitos kysymyksestä,

Suomen sanojen alkuperä: etymologinen sanankirja. 1, A-K mukaan:
Henrik Florenius  (1633-1705), Paimion ja Kemiön kirkkoherra, mainitsi sanan kassi vuonna 1702 kirjoituksissaan. Sanaa kässi käytti Gustav Renval (1781-1841), yliopiston suomen kielen dosentti. Alkuaan juontaa verkkopussi / Tragnetz, (Einkaufs)tasche, nykyruotsissa kasse "kassi".

Kielitoimiston sanakirja (2012) määrittelee kassin näin: kädessä (harvoin olalla) pidettävä tilavahko, usein pussimainen kantoväline. Muovikassa, ostos- torikassi. Iso kankainen matkakassi.

0 ääntä

Kommentit

Siis ei suomensukuinen sana. Virossa "kassi" on kissaa tarkoittavan sanan taivutettu muoto, mistä lienee tullut sinne.

Kissaa tarkoittavalla viron kass-sanalla on arveltu olevan yhteyksiä vanhoihin venäjän murteisiin. Meidän kantopussia tai laukkua tarkoittava kassi-sanamme voidaan virontaa sanalla kott, jolla puolestaan saattaa olla germaaninen alkuperä.