Mistä saisin tietoa uudesta ja vanhasta puuarkkitehtuurista, ja puurakentamisen kulttuuriperinnöstä?

Kysytty

Mistä saisin tietoa uudesta ja vanhasta puuarkkitehtuurista, ja puurakentamisen kulttuuriperinnöstä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin teoksia, joista löytyy tietoa puurakentamisesta ja myös erityisesti puurakentamisen historiasta:
Isotalo, Merja
Hirsisalvoksesta betonielementtiin : suomalaisen maaseudun rakennuskulttuurin opinto-opas / Merja Isotalo ;
[Helsinki] : Maa- ja kotitalousnaisten keskus, 1998

Moderni puukaupunki : puu ja arkkitehtuuri / toimittaneet Markku Karjalainen, Jouni Koiso-Kanttila ; julkaisija: WoodFocus oy ; artikkelien kirjoittajat: Jari Heikkilä .. [et al.]
[Helsinki] : Rakennustieto, 2002 (löytyy myös Lakia-kirjastoista)

Miller, Judith
Puutalot : hirsimökeistä rantahuviloihin / Judith Miller ; valokuvat: James Merrell ; esipuhe: Panu Kaila ;
Helsinki : WSOY, 2002 (ei suomalainen, eli käsittelee laajemmin puurakentamisen historiaa)

Metsä ja puu. IV : Puinen rakennus / [kirjoittajat: Bengt Lundsten ... et al.] / toimittanut Eero Paloheimo ; [julkaisija:] Teknillinen korkeakoulu, puurakentaminen
Helsinki : Rakennustieto, 2000

Talo kautta aikojen toim. Kaila, Panu, Pietarila, Pentti, Tomminen, Hannu
Hki : Rakentajain kustannus, 1987 (Jyväskylä : Gummerus)
Sarja Tietoa rakentajille (löytyy Lakiasta)

Haun voi tehdä asiasanalla puurakentaminen tai puurakentaminen ja historia. Luokasta 66.3 voi myös käydä selailemassa aineistoa. Aika monessa puurakentamista käsittelevässä teoksessa on myös luku puurakentamisen historiasta ja kehittymisestä.

Suomen rakennustaiteen museon kirjaston aineistotietokantaa voi selailla:
http://212.149.125.116/FIN/search.htm

Linkkivinkki:
http://arkkitehtuuri.tkk.fi/oppituolit/prak/index.htm