Mistä saisin tietoa fysiikan aiheesta puoliutumisaika?

Kysytty

Mistä saisin tietoa fysiikan aiheesta puoliutumisaika?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puoliintumisajalla tarkoitetaan aikaa, jonka kuluessa radioaktiivisen aineen säteily eli aktiivisuus vähenee puoleen alkuperäisestä. Puoliintumisajat vaihtelevat suuresti, lyhytikäisillä aineilla se on sekunteja, pitkäikäisillä miljoonia vuosia.
Tarkempaa tietoa asiasta saat esim. Ahorannan teoksesta Tekniset fysiikka tai Uuden lukion fysiikka 3 laaja oppimäärä.