Mistä saisin luettelon Suomessa 2010-luvulla julkaistusta runoudesta? Mistä saisin luettelon 2010-luvulla kirjoitetusta, Suomessa ilmestyneestä runoudesta?

Kysytty

Mistä saisin luettelon Suomessa 2010-luvulla julkaistusta runoudesta? Mistä saisin luettelon 2010-luvulla kirjoitetusta, Suomessa ilmestyneestä runoudesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansallisbibliografia Fennica sisältää tiedot kaikesta Suomessa itsenäisinä monografioina julkaistuista runokokoelmista. Erilaisissa lehdissä ja vastaavissa ilmestyneistä yksittäisrunoista ei kukaan pidä ei pysty pitämään tarkkaa luetteloa.

2010-luvulla julkaistut runokokoelmat pääsee selaamaan kirjoittamalla sanahakuun "runot" ja valitsemalla lajittelukohdasta UUSIMMAT. Tällä lailla löyty 515 osumaa. Osumien joukossa ovat myös vieraskielisten runojen suomennokset.

Sen selvittäminen, mitkä runot on julkaisemisen lisäksi myös kirjoitettu 2010-luvulla, edellyttää valtaa tutkimustyötä, koska aniharvoin itse julkaisuissa on jokaisen runon kohdalla mainintaa sen syntyajasta ja vaikka olisi, tätä tietoa ei rutiininomaisesti siirretä kirjastoluetteloihin (minun mielestäni kyllä pitäisi, mutta päätös ei ole käsissäni). Itse runoilijatkaan eivät välttämättä aina pysty kertomaan, minä vuonna jokin runo on syntynyt. Toiset dokumentoivat asian tarkasti, useimmat eivät.

Heikki Poroila