Mistä saisi tietää synnytyksistä Helsingissä. Kymys on äidistäni joka syntyi toden. naistenkliniikalla / kätilöinstituutti vuonna 1914 ja merkinnöistä…

Kysytty

Hei,
Mistä saisi tietää synnytyksistä Helsingissä. Kymys on äidistäni joka syntyi toden. naistenkliniikalla / kätilöinstituutti vuonna 1914 ja merkinnöistä vanhempien nimistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Potilastietojen salassapitoaika on 100 vuotta tai 50 henkilön kuolemasta. 1910-luvun potilastiedot ovat siis pääosin julkisia ja arkistoista saatavissa.

Vuonna 1914 Helsingissä toimi ainakin (vanha) Kätilöopiston sairaala. Sairaalan vanhat rakennukset olivat  Ullanlinnassa, nykyisen Venäjän suurlähetystön alueella.
Kätilöopiston sairaalan vuotta 1961 vanhemmat potilasasiakirjat ovat Naistensairaalan arkistossa.  Helsingin kaupunginarkiston yhteystiedot.
Arkiston yhteystiedot:

  • Arkisto Itäkeskus, PL 784, 00029 HUS
  • 09 4711 (vaihde), palveluaika ma-pe klo 9-15.

Helsingissä toimi myös pitkään yksityinen Boijen sairaala, joka oli erikoistunut synnytyksiin ja naistentauteihin. Sairaala perustettiin 1904. Vuonna 1911 sairaala siirtyi Bulevardin ja Fredrikinkadun kulmaan. Sairaala jatkoi synnytyssairaalana vuoteen 1960 asti. Boijen sairaalan vanhat potilaskertomukset ovat Helsingin kaupunginarkistossa.

Helsingin kaupunginarkistosta löytyy myös synnytysluetteloita, joissa saattaa olla tietoa myös mahdollisista kotisynnytyksistä.

Lähteet: