Mistä on peräisin sukunimi Leminen ja miten kauan se on ollut tunnettu?

Kysytty

Mistä on peräisin sukunimi Leminen ja miten kauan se on ollut tunnettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Leminen-sukunimi on peräisin nimistä, jotka olivat Länsi-Suomessa muotoa Klemens, Klemetti, Klemi ja Klemola, ja vastaavat itäsuomalalaisia Lemetti, Lemmetti ja Lemola.

Mm. Lemin pitäjän nimi juontuu Klemi-muodosta, esim. Lappeella 1645 Clemett clemi.
Lemisen karjalaisia esi-isiä: Jääskessä 1554 Kaupi leminen, 1560 A lemmine, Vl. Uudellakirkolla 1551 per lemine[n], Uukuniemellä 1647 Peer Leminen, Liperissä 1640 Pawo Lemminen.

Lähde: Mikkonen, Pirjo: Sukunimet. 2000.