Mistä on peräisin parsia puhuttaessa esimerkiksi sukan korjaamisesta?

Kysytty

Mistä on peräisin parsia puhuttaessa esimerkiksi sukan korjaamisesta? Parsi itsessäänhän on lehmän makuupaikka.

Vastaus

Vastattu

Parsia tarkoittaa paikkaamista tai korjaamista. Sanan alkuperästä ei ole varmuutta, mutta oletetaan että se olisi johdettu laatua ja tapaa tarkoittavasta parsi-sanasta. On myös mahdollista, että sana on muodostunut riimisanaksi sanoille kursia ja harsia.

Lähteet:

Suomen etymologinen sanakirja

Kaisa Häkkinen: Nykysuomen etymologinen sanakirja (Sanoma Pro 2013)