Mistä on peräisin miehen nimi Ilmo?

Kysytty

Mistä on peräisin miehen nimi Ilmo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmo on lyhentymä Ilmarista, joka puolestaan on vanha ilma-sanasta muodostunut suomalainen nimi. Ilmari(nen) on tuttu Kalevalasta, ja ensimmäisen kerran Ilmarinen-nimi tavataan jo Mikael Agricolan Psalttarissa vuodelta 1551, jossa se esiintyy hämäläisten epäjumalan nimenä.

Toinen mahdollinen alkuperä on vanha suomalainen ja karjalainen, myös mm. inkeriläisissä kansansaduissa esiintyvä ihmistä tarkoittava sana ilminen.

Lähde: Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja (WSOY 1999)

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit