Mistä on peräisin esim. koulussa käytetty oikein-merkki ./. (piste kenoviiva piste)?

Kysytty

Mistä on peräisin esim. koulussa käytetty oikein-merkki ./. (piste kenoviiva piste)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löysin aiheesta varsin niukasti luotettavaa ja selkeää tietoa, mutta seuraavat tiedonmuruset voivat ehkä auttaa sinut alkuun tutkimuksissasi.

Tässä vanhassa kirjastonhoitajan vastauksessa pohditaan seuraavanlaisesti: "Sirkka Karskelan teoksessa Sukututkijan tietokirja (1987) on sivulla 96 kirkon asiakirjoissa käytettyjen erilaisten merkkien selityksiä. Lukutaidon mittaamisessa Y-kirjain tarkoitti 'tyydyttävästi'; oikeinmerkki saattaisi olla %-merkki, joka tarkoitti 'välttävästi'."

Hieman toisenlainen - vaikkakaan ei välttämättä kilpaileva - näkökulma saadaan oikeinmerkin kirjanpidollisesta historiasta. Oikeinmerkki, tai ainakin siltä näyttävä merkki, tunnetaan paremmin nimellä "kaupallinen miinusmerkki" (commercial minus sign). Kyseistä merkkiä on perinteisesti käytetty joissain Euroopan maissa kirjanpidon yhteydessä miinusmerkin sijasta sen vuoksi, että normaali viivamainen miinusmerkki voitaisiin helposti sekoittaa muihin viivoihin. Ei ole aivan ilmeistä, miksi tällaista miinusmerkkiä käytettäisiin merkitsemään sitä, että vastaus on oikein, mutta joidenkin löytämieni pohdintojen mukaan merkki on liittynyt joissain yhteyksissä siihen, että jokin kirjanpidon kohta on tarkistettu; tällainen kaupallisen miinusmerkin "tarkistava" merkitys olisi varsin luontevaa ulottaa tarkoittamaan vastauksen tarkistamista.

Lähteitä:

Sirkka Karskela (1987) - Sukututkijan tietokirja

Jukka Korpela - Erikoismerkit (/ _ ° * & × é ð Ω jne.). https://jkorpela.fi/kielenopas/4.14.html

Leif Halvard Silli (2014) - "Commercial minus as italic variant of division sign in German and Scandinavian context". https://www.unicode.org/mail-arch/unicode-ml/y2014-m01/0018.html. Sähköpostikeskustelu kaupallisen miinusmerkin merkityksestä, joka sivuaa myös merkitystä oikeinmerkkinä.

"Writing Systems and Punctuation". The Unicode® Standard, Version 10.0 (PDF). Mountain View, CA: The Unicode Consortium. 2017.

3 ääntä

Kommentit

Samaan aikaan koulussa käytettiin virheen (väärän) merkkinä V-kirjainta. Siinä oli sitten englantilaisella englanninopettajalla ihmettelemistä, kun tulkitsimme hänen korjausmerkinnöissään V.tä muistuttavat mutta OK:ta tarkoittavat merkinnät suomalaisittain.

Tuo kysymyksen viiva ei ole kenoviiva vaan kauttaviiva.

Hyvä havainto. Tavallinen vinoviiva, kavereiden kesken kauttaviiva, kallistuu oikealle (tuttu mm. nettisivujen osoitteista ja monesta muusta vanhemmastakin yhteydestä), kenoviiva kallistuu vasemmalle (tuli tutuksi ns. atk:n alkuaikoina mutta ei ole juuri näkynyt muualla).