Mistä nimi Rejke on peräisin?

Kysytty

Mistä nimi Rejke on peräisin.

Vastaus

Vastattu

Reijke näyttäisi olevan Alankomaista kotoisin oleva sukunimi. Linkki FamilySearsh palveluun

Google kääntäjä tunnisti sanan  reijke kieleksi hollannin ja suomenkieliseksi merkitykseksi rikas. Linkki kääntäjään

1 ääntä

Kommentit

Rohkenen epäillä vastausta.
Kysyjä kysyi nimeä REJKE ilman i:tä. Eli silloin vastaus rikas olisi väärin - ja nettisanakirjojen mukaan rikas on hollanniksi rijk.
rohkenen sis myös epäillä google-kääntäjän vastauksia.
Kun sille heittää sanan rejke, se sanoo, että se on tanskaa ja tarkoittaa katkarapua.
Mutta kun katsoo nettisanakirjoista, mitä katkarapu on tanskaksi, tulos on reje.
Ei löydy vastinetta skandeista, latviasta, liettuasta, venäjästä.
Lakko on tanskaksi strejke.

Reijke on eräs rinnakkaismuoto melko yleiselle alankomaalaiselle sukunimelle, jolla on monia eri kirjoitusasuja, sekä etuliitteellä de/De että ilman sitä. Taustalla on löytämäsi adjektiivin rijk 'rikas' määräinen muoto (tai monikkomuoto), samantapainen kuin esim. ruotsin rika: nimen merkitys on siis 'se joka on rikas'. Nimestä on englanninkielisessä Wikipediassa oma sivunsa: https://en.wikipedia.org/wiki/De_Rijke

Mutta tämäkään ei vastaa alkuperäisen kysyjän kysymykseen, joka tosiaan koski nimeä Rejke eikä Reijke, kuten todettu.

Niin, Family Search kyllä löysi myös nimen Rejke. Puolasta - ja Alankomaista. Viitteitä järjestelmän asiakirjoista löytyi yli 230 000.