Mistä nimi Ranja on peräisin ja milloin se on tullut Suomeen? Väestörekisterin nimipalvelun mukaan nimeä on esiintynyt jo 1900 -luvun alkupuolella. Isomman…

Kysytty

Mistä nimi Ranja on peräisin ja milloin se on tullut Suomeen? Väestörekisterin nimipalvelun mukaan nimeä on esiintynyt jo 1900 -luvun alkupuolella. Isomman suosion nimi sai 2000 -luvulla erikoisista etunimistä kertovan kirjan julkaisun jälkeen.
Mitä nimi tarkoittaa? Jossain maassa RA takoittanee aurinkoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ranja on alkuperältään epäselvä naisennimi. Kyseessä voi olla muunnelma intialaisesta naisennimestä Ranjana ('tyttö, joka tuo ilon'), mutta lähtökohtana ovat voineet toimia myös samankaltaiset nimet, kuten Anja, Ronja ja Tanja. Nimi tunnetaan harvinaisena myös esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa. Suomen ensimmäiset Ranjat nimettiin tiettävästi 1930-luvulla.

(Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Gummerus, 2007)

9 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Pidän itse todennäköisempänä että kyseessä on itäisen hellittelypäätteen saanut suomenkielinen tai lähempää naapurista lainattu nimi (vrt. Anja, Vanja). Mielestäni todennäköisin kantasana on Rauni, Agricolan suomalaisia jumalia käsittelevässä listassakin mainittu Ukon puoliso tai Ukon rinnakkaisnimi.

Rauni-jumala tai -jumalatar puolestaan on todennäköisesti skandinaavista alkuperää ja johdettu sanasta rönn (myös 'raun'), pihlaja. Pihlajahan on suomessakin tunnettu pyhänä puuna.

Entäpä ristiretkien osuus? Välimeren idänpuoleisissa maissa nimeä Ranya on esiintynyt ties kuinka kauan,eikö?