Mistä nimi Alviina tulee ja milloin hän viettää nimipäiväänsä?

Kysytty

Mistä nimi Alviina tulee ja milloin hän viettää nimipäiväänsä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Alviina on muunnos nimestä Alfiina, jonka alkuperäksi on esitetty Adolfiinaa ja miehennimeä Alf.
Suomessa Alviinaksi on nimitetty tyttöjä pääasiassa 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. 2000-luvun alussa nimen kannatus oli pienoisessa kasvussa, joskin se oli edelleen hyvin harvinainen. Myös kirjoitusasut Alvina, Alfiina ja Alfina ovat harvinaisia. Aikoinaan nimen kansanomaisia muotoja olivat muun muassa Alvi, Alva, Fiina, Fiinu, Iina, Viina ja Viinu." Lähde: Anne Saarikalle, Johanna Suomalainen: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön, 2007, s. 31.

Nimipäivästä Helsingin kaupunginkirjasto on vastannut 15.9.2010 vastaavaan kysymykseen näin: "Alviinalla ei yksinkertaisesti ole virallista nimipäivää eikä ole sellaista ollutkaan. Nimeä ei löydy osoitteessa tuoreimmasta Yliopiston nimipäiväalmanakasta, joka löytyy osoitteesta http://almanakka.helsinki.fi/nimipaivat/NimAll2010.pdf. Pentti Lempiäinen toteaa ”Nimipäivättömien nimipäiväkirjassa” (WSOY, 1989), että nimi ”Alviina” ansaitsisi yleisyytensä vuoksi nimipäivän. Ongelmia olisi tosin päivän valitsemisessa, koska nimellä saattaa olla useita eri alkuperiä.
Milloin sitten Alviinan nimipäivää voisi viettää? ”Alviina” saattaa olla johdos nimestä ”Adolfiina”, joka puolestaan olisi 23.6. nimipäivää viettävän Aadolfin sisarnimi. Toinen vaihtoehto on, että nimen taustalla olisi ”Alfiina” joka on miehennimen ”Alf” sisarnimi. Silloin nimipäiväksi sopisi Alfin 21.2. Kolmas mahdollinen alkuperänimi olisi ”Albin”, jolloin nimipäivä olisi 1.3. Siinä siis mahdollisuuksia nimipäivän valintaan, kun kerran viralliset tahot eivät ole Alviinaa millekään päivälle asettaneet."