Mistä netistä löytyy voimassa oleva päivähoitolaki? Kävin valtioneuvoston sivuilla, enkä onnistunut löytämään. Eli siis mistä osoitteesta löytyy lakikirja?

Kysytty

Mistä netistä löytyy voimassa oleva päivähoitolaki? Kävin valtioneuvoston
sivuilla, enkä onnistunut löytämään. Eli siis mistä osoitteesta löytyy lakikirja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtion säädöstietopankki on osoitteessa http://finlex.om.fi/ Se sisältää erikseen lait alkuperäisessä muodossaan ja myös ne lain pykälät, joita on myöhemmin muutettu. Valtion säädöstietopankki on ajantasainen lakitekstien lähde. Siitä saa kuitenkin lain voimassa olevan tekstin suoraan vain, jos lakiin ei ole tullut muutoksia.

Lainsäädännön etusivulla (http://finlex.edita.fi/stp.html) on lomake, johon voi kirjoittaa hakusanoja. Sanahaulla voi hakea Lakeja ja muita säädöksiä, joiden nimessä esiintyy haluttu sana/sanoja. Tällöin haku kohdistetaan viitetietokantaan. Etsittäessä Lakeja ja muita säädöksiä, joiden nimessä tai tekstissä esiintyy haluttu sana/sanoja haku kohdistetaan tekstitietokantaan.

Hakusanalla päivähoi* (* on katkaisumerkki) saadaan esille alkuperäinen päivähoitolaki sekä siihen myöhemmin tehdyt muutokset.

Kirjastoista voi lainata teosta Suomen laki; sen toisessa osassa on lasten päivähoitolaki ja myös erityispäivähoitoa koskevaa lainsäädäntöä.