Mistä netistä löytyisi kattava vanhojen karttojen (Suomen alueet 1600-1900 -luvuilta) kokoelma, jossa olisi kehittynyt hakutoiminto?

Kysytty

Mistä netistä löytyisi kattava vanhojen karttojen (Suomen alueet 1600-1900 -luvuilta) kokoelma, jossa olisi kehittynyt hakutoiminto?

Vastaus

Vastattu

Kannattaa aloittaa etsiminen Maanmittauslaitoksen Suomen vanhat kartat -verkkosivulta: https://www.maanmittauslaitos.fi/suomenvanhatkartat

Eri tyyppisten karttojen luettelot ovat ladattavissa excel-tiedostoina. Excel-taulukoissa aineistoa voi suodattaa esimerkiksi kartoitus- tai julkaisuvuoden mukaan. Kaikkia karttoja ei ole digitoituna saatavissa suoraan ruudulle, mutta linkit digitoituinin karttoihin löytyvät taulukoista.

Myös Finna.fi-hakupalvelun kautta voi etsiä karttoja, joiden alue on Suomi / Ruotsi / Venäjä, eri ajanjaksoilta. Finnassa voi myös rajata aineistoa vuosilukujen mukaan. Digitoituihin, vapaasti saatavana oleviin aineistoihin on linkit luettelotiedoissa.