Mistä mahtavat olla peräisin kadun/tien nimet: Pekarinkatu ja Lankilantie. Jälkimmäinen kaiketi viittaa Villähteen tienoilla sijaitsevaan Lankila osaan

Kysytty

Mistä mahtavat olla peräisin kadun/tien nimet: Pekarinkatu ja Lankilantie. Jälkimmäinen kaiketi viittaa Villähteen tienoilla sijaitsevaan Lankila osaan

Vastaus

Vastattu

Lankilantie

Kolavan teollisuusalue. Nastolan Lankilan kylään vienyt tie.

Pekarinkatu

Kaukanen. Alueen vanha nimi on Pekari. Nimen arvellaan tarkoittavan jonkinlaista takamaata. Asukkailta saadun tarkemman tiedon mukaan alue on ollut Hollolassa sijaitsevan Pekarin talon takapeltona. Alueella on ollut talo, jota sanottiin sen sijainnin mukaan Pekarin-Mattilaksi. Vuosien 1834-36 kartassa esiintyy vielä nimi Pekarinniitty ja lähellä on ollut myös Pekarinsuo. Näiden alkuosa on sittemmin irronnut ja sillä on alettu nimittää koko aluetta.

Lähde:

Laapotti, Marjukka: Lahden paikannimistö (1994)