Mistä mahtaa olla peräisin sanonta "rikas tyttörukka"? En ole kuullut, että vastaavaa kuvausta olisi esitetty miehistä.

Kysytty

Mistä mahtaa olla peräisin sanonta "rikas tyttörukka"? En ole kuullut, että vastaavaa kuvausta olisi esitetty miehistä.

Vastaus

Vastattu

Sanonta "rikas tyttörukka" lienee lainaa englanninkielisestä ilmauksesta "poor little rich girl". Näytelmäkirjailija Eleanor Gates julkaisi tämän nimisen kolminäytöksisen näytelmän vuonna 1912. Ensi-iltansa se sai tammikuussa 1913. Vuonna 1917 siitä tuli elokuvaversio, jonka pääosaa näytteli Mary Pickford. Irving Cummingsin ohjaamassa vuoden 1936 uudelleenfilmatisoinnissa pääroolissa nähtiin Shirley Temple. Suomessa Cummingsin elokuvaa esitettiin nimellä Rikas tyttörukka. Samaa nimeä käytettiin myös 1987 julkaistusta Charles Jarrottin elokuvasta Poor little rich girl : the Barbara Hutton story.

Ilmausta "poor little rich girl" popularisoi ja sen kehkeytymistä vakiintuneeksi sanonnaksi edisti myös sen niminen Noel Cowardin kirjoittama iskelmä, jonka ensilevytys tehtiin vuonna 1925. Kaikkein varhaisin vastaani tullut yhteys, jossa ilmaus esiintyy, on M. Mapes Dodgen kertomus The golden gate vuodelta 1865: "And so the poor little 'rich girl,' who had misspent her earthly blessings and brought no treasures, was forced to remain outside."

Englanninkielisissä yhteyksissä näkee "poor little rich girlin" ohella yhtä lailla käytettävän myös poikaan viittaavaa ilmausta "poor little rich boy", ja vastaavasti meilläkin voi rikkaan tyttörukan ohella kohdata rikkaita poikarukkia.