Mistä mahtaa juontua sanonta. "mene ja tiedä"? Merityksen selitystä en kaipaa, vaan kuka oli ensimmäinen käyttäjä ja miten sanonta on syntynyt?

Kysytty

Mistä mahtaa juontua sanonta. "mene ja tiedä"? Merityksen selitystä en kaipaa, vaan kuka oli ensimmäinen käyttäjä ja miten sanonta on syntynyt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainoa kirja mistä olen onnistunut löytämään sanonnan "mene ja tiedä" on Pirkko Muikku-Wernerin "Suurella sydämellä ihan sikana : Suomen kieln kuvaileva fraasisanakirja", mutta valitettavasti siinä on vaan selitetty mitä se tarkoittaa mutta ei alkuperää. Kehottaisin teitä kääntymään Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen (www.kotus.fi)puoleen.

7 ääntä

Kommentit

Olisipa mukava, jos kirjasto julkaisisi vastauksen! Sanonnoista kiinnostuneita on monta, ja useat lukevat tätä kysymys- ja vastauspalstaa juuri mielenkiintoisien vastausten ja monipuolisten aiheiden vuoksi.
- -
Sanonta on virossakin yleinen. Vanhaa itämerensuomea? Mine tea...

Muistuttaa englannin kielen go figure sanontaa.

Ukrainan kielessä on aivan samanlainen sanonta! Піди знай. Samat sanat ja sama merkitys.

Venäjässä on vastaava пойди знай. Suomeksi sanotaan "mene tiedä", mutta myös "mene ja tiedä", ehkä jotain muutakin voi tulla verbien väliin murteissa ("mene sun tiedä" tms).

Virossa tietääkseni "mine tea".

Kotimaisten kielten keskus:
https://www.kotus.fi/nyt/kysymyksia_ja_vastauksia/sanojen_alkuperasta/s…

Ilmauksen taustasta on kirjoittanut Paavo Pulkkinen väitöskirjassaan. Hänen mukaansa sanonta lienee tullut kirjakieleen aika myöhään itämurteista.
Ilmaus tunnetaan myös muissa suomelle läheistä sukua olevissa itämerensuomalaisissa kielissä. Pulkkinen arvelee, että kyseessä voisi olla käännöslaina venäjästä, eli ilmaus olisi muodostettu oman kielen aineksista vieraskielisen ilmauksen mallin mukaan. Venäjän murteissa onkin samantapainen ja -sisältöinen epävarmuutta kuvaava ilmaus (поди знай), jossa on käytetty imperatiivia kuten suomessakin.