Mistä löytyy tietoja siitä, miten ja millä perusteilla kirjastot hankkivat aineistoa? Onko aiheesta tehty empiirisiä tutkimuksia?

Kysytty

Mistä löytyy tietoja siitä, miten ja millä perusteilla kirjastot hankkivat aineistoa? Onko aiheesta tehty empiirisiä tutkimuksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valintaperiaatteet vaihtelevat kirjastoittain mm. sen mukaan, millä tavoin mikin kirjasto haluaa kokoelmansa profiloituvan. Kysymyksesi on senlaatuinen, että suosittelisin sinua haastattelemaan henkilökohtaisesti vaikkapa muutamia kirjastonhoitajia eri kirjastoista, jotta saisit asiasta hieman yleiskuvaa. Aiheesta kyllä löytyy kyllä jonkin verran kirjallisuutta, esim. seuraavat (joiden saatavuutta voit kysellä omasta lähikirjastostasi ja sitä kautta myös tilata niitä kaukolainoiksi):

Eskola, Eija Rukousnauha ja muita romaaneja--suomennetun kaunokirjallisuuden valinta yleisissä kirjastoissa 1880-1939 / Eija Eskola Jyväskylän yliopisto, Jyväskylä, 1991 951-680-677-5

Luoko valinta kysyntää?--Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskuksessa 5.-9.6.1978 pidetyn kirjastoaineiston hankinta- ja valintaseminaarin luentoja / toim. Leena Teinilä Kirjastopalvelu, Hki, 1979 951-692-037-3

Rahko, Katariina Eroottisen kaunokirjallisuuden ja seksuaalisuutta käsittelevän tietokirjallisuuden valinta yleisissä kirjastoissa /
Katariina Rahko Tampere, 1994

Wilén, Raine Kokoelmien kehittämistä vai hankintaa : tieteellisten kirjastojen kokoelmatyön käytäntö ja haasteet / Raine Wilén ; [julkaisija:] Suomen tieteellinen kirjastoseura Helsinki : Kirjastopalvelu, 1993

Sareslahti, Ari Kokoelmatyö yleisissä kirjastoissa : teoreettisten perusteiden pohdintaa ja viiden esimerkkikirjaston käytännön työn tarkastelua / Ari Sareslahti Tampere, 1986

Salokoski, Juuso Kirjastot kirjamarkkinoilla / Juuso Salokoski Helsinki : Kirjastopalvelu, 1975

Kannila, Helle Kirjanvalinnan ongelmia : ajatustenaiheita kirjastonhoitajille ja muille kirjojen ystäville Porvoo : W. Söderström, [1967]

Kokoelmakumous! / toimittaja: Heikki Poroila ; [julkaisija:] Kirjastopoliittinen yhdistys r.y.
Helsinki : Kirjastopoliittinen yhdistys, 1990

Tieteellisten kirjastojen kehittämistoimikunnan osamietintö Hki : [Opetusministeriö] 1968

Evaluering av inköp av skönlitteratur till Åbo stadsbibliotek och Ekenäs stadsbibliotek 1982 och 1985 : pilotundersökning av Ringa Sandelin...[et al.] Åbo : Åbo Akademi, 1988

Etelä-Suomen lääninhallitus Kirjastojen aineistokokoelmat : kokoelmien kehityssuuntaa ja käyttöä selvittävä kysely 1997 : Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakuntien eli entisen Uudenmaan läänin yleiset kirjastot [Kouvola] : Etelä-Suomen lääninhallitus, 1998

Etelä-Suomen lääninhallitus Kirjastojen aineistokokoelmat : kokoelmien kehityssuuntaa ja käyttöä selvittävä kysely 1997 : Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson maakuntien eli entisen Kymen läänin yleiset kirjastot / Etelä-Suomen lääninhallitus [Kouvola] : Etelä-Suomen lääninhallitus, [1998]

Hara, Jarna "Joku raja pitää olla" : aineistonvalinta yleisissä kirjastoissa, esimerkkinä rajatiedon ja seksologian kirjallisuus / Jarna Hara ja Carina Qvick [Tampere], 1996

Hakkarainen, Taina Kunnankirjastojen kirjanvalinnan perinne ja Kirjastolehden kirjanvalintakeskustelu 1990-1995 / Taina Hakkarainen Tampere, 1996

Kataja-Peltonen, Viivi "Ehkä tämmösestä tulee just se moninaisuus, mikä kirjastossa on" : diskurssianalyyttinen tutkimus aineistonvalinnasta yleisissä kirjastoissa / Viivi Kataja-Peltonen Tampere, 2001

Tässä nyt aluksi muutamia viitteitä teoksista, jotka käsittelevät aineistonvalintaa Suomen kirjastoissa. Lisääkin viitteitä (lähinnä ulkomaisia) löydät Yliopistokirjastojen yhteistietokannasta Lindasta, jota pääset tutkimaan omassa lähikirjastossasi. Käytä hakusanaa "aineistonvalinta".