Mistä löytyy tietoa 50-luvun muodista Suomessa?

Kysytty

Mistä löytyy tietoa 50-luvun muodista Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä olisi teoksia, joista löytyy tietoa 50-luvun muodista Suomessa:

Visio ja taito: suomalaisen muodin viisi vuosikymmentä, toim. Marianne Aav ym. (Taideteollisuusmuseo, 2001)

Suomen kulttuurihistoria III, toim. Päiviö Tommila, Aimo Reitala, Veikko Kallio
(WSOY, 1982)

Elämäni vuodet. Vuosikerta 1957: Ajankuvia vuosilta 1957-1977, toim. Outi Pakkanen, Antero Raevuori, Jukka Forslund (WSOY, 1987)

Aikasalo, Päivi: Seuratkaamme järkevää ja terveellistä muotia: naisten pukeutumisihanteet ja vaatevalinnat 1920-luvulta 1960-luvun lopulle (Suomen muinaismuistoyhdistys, 2000)

5O-luvulla suomalainen muoti sai vaikutteita ulkomailta, mm. Yhdysvalloista, joten näistäkin teoksista voisi olla hyötyä:

Lehnert, Gertrud: 1900-luvun muodin historia (Könemann, 2001)

Muoti: suunnittelijoiden vuosisata : 1900-1999 , toim. Charlotte Seeling ym. (Könemann, 2001)

Näiltä internetsivuilta löytyy tietoa 50-luvun nuorisomuodista:

http://oulu.ouka.fi/ppm/1950/3_2.html

(sivut ovat Opetushallituksen, Pohjois-Pohjanmaan museon ja Oulun kaupungin yhteistyötä)