Mistä löytyy luettelot Suomessa valmistuneista arkkitehdeistä noin vuosilta 1893-1903?

Kysytty

Mistä löytyy luettelot Suomessa valmistuneista arkkitehdeistä noin vuosilta 1893-1903?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Noina vuosina arkkitehdiksi opiskeltiin Polyteknisessa opistossa. Oppilaitos muuttui vuonna 1908 Teknilliseksi korkeakouluksi, joka oli yksi nykyisen Aalto-yliopiston perustajayliopistoista.  Polyteknisen opiston opiskelijoiden tutkintotodistusten kaksoiskappaleita säilytetään Aalto-yliopiston arkistossa Otaniemessa. Yhteystiedot ja aukioloajat:  https://www.aalto.fi/fi/arkisto  Tutkintotodistusten lisäksi arkistosta löytyy ainakin Polyteknisen opiston oppilaista ja opiskelijoista laadittuja nimikirjoja, joissa tietoja valmistuneista luultavasti myös on. Nimikirjoja voit löytää myös kirjastoista. Vanhoja nimikirjoja ei lainata vaan ne ovat käsikirjastoaineistoa. Aalto-yliopiston arkistossa ne ovat parhaiten tarjolla.

Nimikirjoja:

Nimikirja Suomen polyteknillisen opiston opettajista ja oppilaista 1898-1908. = Matrikel öfver polytekniska institutets i Finland lärare och elever. laatinut Sulo Heiniö. Karisto, 1918
 Kirja löytyy Helmet-alueelta Pasilan ja Kauniaisten kirjastosta, Kansalliskirjastosta, Arkkitehtuurimuseon kirjastosta, Aalto-yliopiston kirjastosta

Matrikkeli sisältävä elämäkerrallisia tietoja teknillisen reaalikoulun, Helsingin polyteknillisen koulun ja Suomen polyteknillisen opiston opettajista ja oppilaista 1849-1897 sekä historiikit oppilaitoksen, teknoloogisen yhdistyksen ja polyteknikkojen yhdistyksen toiminnasta. Laatinut Sulo Heiniö. Polyteknikkojen yhdistys, 1899
 Aalto-yliopiston arkiston lisäksi kirja löytyy ainakin Kansallisarkistosta, Kansalliskirjastosta.

Lähteet:

https://www.finna.fi/

Aalto-yliopiston arkisto

https://www.aalto.fi/fi/aalto-yliopisto/historia