Mistä löytyy Kullervo Karjalaisen suomalainen teksti Toreadoriin. Esttäjä Tapani Kansa.

Kysytty

Mistä löytyy Kullervo Karjalaisen suomalainen teksti Toreadoriin. Esttäjä Tapani Kansa.

Vastaus

Vastattu

Hei!

Nyt näyttäisi siltä, että valitettavasti Kullervo Karjalaisen suomentamaa versiota Toreadorin laulusta/-aariasta ei löydy minkään kirjaston kokoelmasta.

Meiltä Turusta löytyy kyllä Kaj Chydeniuksen suomennettu libretto Bizetin oopperasta Carmen mistä kyseinen aaria on. Meiltä löytyy myös Tauno Pylkkäsen suomennos Pieni toivelaulukirja 2- nuottikirjasta sekä Pylkkäsen ja Toivo Muroman suomennos Suuri toivelaulukirja- sarjan osasta Toivotuimmat.

Finna.fi- haun (Carmen, Bizet) kautta löytyy mm. useita suomennettuja librettoja Suomen eri kirjastoista: https://www.finna.fi/Search/Results?sort=main_date_str+desc&limit=0&filter%5B0%5D=%7Eformat_ext_str_mv%3A%221%2FBook%2FBook%2F%22&lookfor=carmen+bizet&type=AllFields

Youtubesta löytyy video Tapani Kansan esityksestä. Tässä versiossa on Kullervo Karjalaisen sanat. Ne voisi siis kirjoittaa ylös videota katsellessa/kuunnellessa:https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=0TisV0RQ2Q8&feature=emb_logo

T: Petri Kipinä, Turku