Mistä löytyy kirjallista materiaalia Iniön lähihistoriasta vv. 1900-2000.

Kysytty

Mistä löytyy kirjallista materiaalia Iniön lähihistoriasta vv. 1900-2000. Minua kiinnostaa erityisesti Iniöön kuuluvan Jumo-nimisen saaren historian yksityiskohdista. Suullisen perinteen mukaan Jumon saarella paloi 1930-40 luvulla kivijalkaan asti Jumon saareen rakennettu kauppiastalo, joka oli rakennettu Furnäs-nimisen niemen kärjessä olevan sataman yhteyteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Iniön historiasta kertovat mm. seuraavat kirjat:

Iniö skärgårdskommuns historia

Eklund: Promenad bland iniöbor

Holmroos: Saariston salaisuuksia

Dahlbacka: Vår hembygd Åbolands skärgård = Kotiseutumme Turunmaan saaristo

Isojakokartassa vuodelta 1884 tai vuoden 1909 kartassa Furnäsissä ei näy taloa, kuten ei myöskään vuoden 1968 kartassa.