Mistä löytyisi Uusi Maailma lehden vuosikerta 1971? Ymmärsin, että teillä olisi vain vuoteen 1965 asti ja vuodesta 1972 eteenpäin?

Kysytty

Mistä löytyisi Uusi Maailma lehden vuosikerta 1971? Ymmärsin, että teillä olisi vain vuoteen 1965 asti ja vuodesta 1972 eteenpäin?

Vastaus

Vastattu

Voit käydä lukemassa lehden mikrofilmeiltä Kansalliskirjastossa.  Sinun täytyy etukäteen tilata haluamasi vuosikerran mikrofilmi lukusaliin, jossa pääset sitten lukemaan lehteä mikrofilmilaitteelta. Kansalliskirjaston osoite on Unioninkatu 20.
Kirjaston aukioloajat:
https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/asiointi/aukioloajat

Lehden saatavuustiedot Finna-tietokannassa:
https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/fikka.3422069?sid=4076652143

1 ääntä

Kommentit

1)

Linkitetyt Kansalliskirjaston saatavuustiedot eivät viittaa mikrofilmeihin vaan ihan painettuihin lehtiin. Niitä kyllä pääsee tutkimaan, mutta ne toimitetaan erikoislukusaliin, missä niistä ei voi esim. ottaa itsepalvelukopioita, toisin kuin mikrofilmeistä (kuvia voi sen sijaan ottaa kameralla).

Mistään ei ilmene, että tämä nimenomainen lehti olisi Kansalliskirjastossa olemassa myös mikrofilmattuna. Jos näin olisi, niin tällöin siinä saatavuustietojen kohdassa vasemmalla, missä nyt lukee "Erikoislukusaliin tilattavat", pitäisi lukea joko "Pohjoissaliin tilattavat mikrofilmit" (mikäli filmit täytyisi tilata varastosta) tai "Pohjoissali" (mikäli ne olisivat tutkittavissa tilaamattakin).

2)

Tässä nimenomaisessa tapauksessa parempi vaihtoehto on kuitenkin, että Kansalliskirjasto tilaa lehden vuoden 1971 vuosikerran Varastokirjastosta Kuopiosta, missä se näyttäisi olevan saatavana: https://vaari.finna.fi/Record/vaari.476407

Varastokirjaston aineistojen tilaaminen Kansalliskirjaston kautta on maksutonta, niitä saa tutkia ja kopioida vapaasti ja ne saa halutessaan jopa tavalliseksi kotilainaksi.

En ole kysyjä, mutta arvostan suuresti asiantuntevan kommentoijan viitseliäisyyttä toisten kirjastoasiakkaiden auttamisessa tällaisillakin neuvoilla.