Mistä löytyisi tarkkaa ja monipuolista tietoä mykkäelokuvista? En ole löytänyt kuin elokuvien nimiä ja näyttelijöitä. Pitäisi saada esseekirjoitukseen tietoa.

Kysytty

Mistä löytyisi tarkkaa ja monipuolista tietoä mykkäelokuvista? En ole löytänyt kuin elokuvien nimiä ja näyttelijöitä. Pitäisi saada esseekirjoitukseen tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjoitat, että olet löytänyt elokuvien nimiä ja näyttelijöitä, mutta et tarkkaa ja monipuolista tietoa mykkäelokuvista.

Tutkiskelin eri teoksia ja huomasin, että samalla kun ne kertovat mykästä elokuvasta, ne myös nivovat tämän yleisen tiedon eri elokuviin. Mm. seuraavissa teoksissa on tehty niin:

Kinosaurus : elokuvafriikin vuosisata / Harto Hänninen (Otava 1997)
Elokuvan historia / Peter von Bagh (Otava 1998)
Eläviksi syntyneet kuvat : suomalaisen elokuvan mykät vuodet 1896-1930 / Kari Uusitalo (Otava 1972)

Teoksessa” Paras elokuvakirja / [toimittanut] Peter von Bagh (WSOY 1995)” on André Bazinin artikkeli ”elokuvan ilmaisukielen kehitys”, jossa hän pohtii mykän elokuvan muotokieltä suhteessa äänielokuvaan.

Roland Barthesin teoksessa ”Tekijän kuolema, tekstin syntymä (Vastapaino 1993)” on artikkeli M. Eisensteinin elokuvien still-kuvista, eli yhden ohjaajan muutamista elokuvista on tehty analyyttinen kuvatutkielma.