Mistä löytyisi tarkempaa tietoa Talvisodasta Äyräpään taisteluista helmi/maaliskuussa 1940?Onko olemassa jotain sotilaiden haastatteluja,artikkeleita,kirjoja…

Kysytty

Hei!Mistä löytyisi tarkempaa tietoa Talvisodasta Äyräpään taisteluista helmi/maaliskuussa 1940?Onko olemassa jotain sotilaiden haastatteluja,artikkeleita,kirjoja,jotka selvisivät Äyräpään rajuista taisteluista tai jonkun ryhmän,jotka ovat tehneet etsintämatkoja Talvisodan Äyräpäähän,digi/sähköistä tietoa vai onko saatavilla drooneilla otettuja videoita?Miten JR 23(Laurilan rykmentti)puolusti kirkonmäkeä ja Vasikkasaarta?Nostomiesten kaatumisesta ei ole oikeastaan mistään saanut mitään tietoa?Upseereiden kaatumisista on tehty tarkat muistiinpanot ja heistä kyllä saa tietoja.Monet nostomiehet olivat jo yli-ikäisiä sotaan,40-45-vuotiaita.Iso-isäni/pappani lähti Nurmijärveltä Talvisotaan Äyräpäähän ja oli yli-ikäinen 43-vuotias ja kaatui siellä, jäi kentälle ja tuhoutui.Olisin vielä kysynyt missä oli nurmijärveläisten sotilaiden koulutuskeskus ennenkuin he lähtivät Talvisotaan Äyräpäähän?Onko se jokin esim.nykyisen Tuusulan taistelukoulun alue/paikka?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Äyräpään taistelua talvisodassa on dokumentoitu ainakin seuraavissa julkaisuissa:

Sorko, Kimmo (2011.): Laurilan verikoirat : Jalkaväkirykmentti 23 Taipaleella ja Vuosalmella 1939-1940
Tammi, Eeva (2009): Äyräpää 5.3.1940 vastaisku taistelijoiden kertomana. Artikkeli julkaisussa: Sotahistoriallinen aikakauskirja 28 (2009), s.123-159
Saarinen, Ahti O. (2017): Kevyt osasto 2:n polkupyöräkomppania talvisodassa : Äyräpää - Kivennapa - Muolaa - Heinjoki - Antrea
Ojala, Arvo (1971): Lounais-Hämeen rykmentin taistelujen tie : JR 23, Er.P 15 ja Er.P 21
Saari, Paavo (2009): Nurmon eskadroonan vastaisku Äyräpäässä 5.3.1940
Mauno Vehkaojan Ilta-Sanomissa julkaistu haastattelu: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006429320.html
Lisäksi Äyräpään taistelua on kuvattu Antti Tuurin romaanissa Talvisota.

Hyrylän varuskunnassa aloitti tammikuussa 1940 Jalkaväen koulutuskeskus numero 1, joka mahdollisesti toimi kyseisenä koulutuskeskuksena.
Lähde: https://reservilainen.fi/ilmatorjuntaa-ja-vapaaehtoista-maanpuolustusty…