Mistä löytyisi elämäkertatietoja vaasalaissyntyisestä arkkitehdistä Jean Wiikistä (Wik, Wijk)? Mainittu mm. Sinebrychoffin (nyk. taidemuseon) suunnittelijana.

Kysytty

Mistä löytyisi elämäkertatietoja vaasalaissyntyisestä arkkitehdistä Jean Wiikistä (Wik, Wijk)? Mainittu mm. Sinebrychoffin (nyk. taidemuseon) suunnittelijana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arkkitehti Erik Johan (Jean) Wikistä (joskus tosiaan Wiik), 1804-79, ei tunnu kovin helposti löytyvän elämäkertatietoja yleisen kirjaston kokoelmista.

Lyhyesti hänen elämäkertatietonsa käydään läpi hakuteoksissa Arkkitehtuurin sanakirja, WSOY, 1999; Fokus Taide, osa 2; Otavan iso tietosanakirja, osa 9; Uppslagsverket Finland, osa 3. Teoksessa Okkonen, O. Suomen taiteen historia, 1955 Wik mainitaan, samoin Ars - Suomen taide, osat 2 ja 3 sisältävät tietoa hänestä.

Teoksesta Uudenmaan läänin kirkot, 1988 löytyy tietoja ja kuvia Wikin suunnittelemista kirkoista ja myöskin teoksessa Carl Ludvig Engel 1778-1840, Näyttely Helsingin Tuomiokirkon kryptassa, 1990 on mainintoja Wikin toiminnasta - valitettavasti teoksesta puuttuu henkilöhakemisto, joten tiedon etsiminen on aika hankalaa. Teosten saatavuustiedot pääkaupunkiseudulla voit tarkistaa aineistotietokanta Plussasta, http://www.libplussa.fi.

Jos tarvitset tarkempia tietoja, kannattaisi ottaa yhteyttä Rakennustaiteen museon kirjastoon, http://www.mfa.fi, Helsingin yliopiston taidehistorian laitoksen kirjastoon tai Teknillisen korkeakoulun kirjastoon.