Mistä löytäisin vuoden 1957 oppikoulun pääsykokeet?

Kysytty

Hei,
mistä löytäisin vuoden 1957 oppikoulun pääsykokeet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Samantyyppinen kysymys on esitetty palvelussa aiemminkin: https://www.kirjastot.fi/kysy/mina-paivina-pidettiin-oppikoulun-paasyko…

Vastauksessa sanotaan mm. näin:

"Oppikoulun pääsytutkinnoissa tehtävät olivat siis joko kokonaan tai osittain kouluhallituksen antamia tai kunkin koulun itse laatimia."

Kansallisarkiston Arkistojen portista löytyy Oppikoulut-osio. Siellä sanotaan näin:

"Valtiollisten oppikoulujen sekä monien yksityisten koulujen arkistoja säilytetään Kansallisarkiston eri toimipaikoissa. Uudempien kunnallisten oppikoulujen arkistot löytyvät sen sijaan kuntien keskusarkistoista tai ko. koululta. Monien ensin valtion tai yksityisten perustamien ja sittemmin kunnallistettujen koulujen aineistoja säilytetään siis kahdessa eri paikassa."

Saatavillani olevien lähteiden avulla on siis mahdotonta sanoa, onko vuonna 1957 käytetty kouluhallituksen antamia pääsytutkintokysymyksiä, vai onko kukin koulu laatinut pääsykokeensa itse.

Kansallisarkistosta löytyy Oppikoulun pääsytutkintotoimikunnan arkistot, joten kysymäsi tieto voisi löytyä sieltä: https://astia.narc.fi/uusiastia/kortti_aineisto.html?id=690386648

Myös sen kunnan/kaupungin arkistoista, jossa oppikoulu on ollut, voi tiedustella kunkin vuoden pääsytutkintokysymyksiä.