Mistä löytäisin tietoa Elina Välkkeestä os Liljamaa. Lauri Välkeen puoliso ja kuvataiteilija.

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa Elina Välkkeestä os Liljamaa. Lauri Välkeen puoliso ja kuvataiteilija.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt Elina Välke Liljamaasta muita kirjallisia lähteitä kuin Kuka on kukin -teoksen tiedot Lauri Välkkeen yhteydestä (ja myös tyttären puolison Kaarlo Heikinheimon yhteydestä). Niissä kerrotaan Liljamaan olleen piirustuksen opettaja, Välkkeen puoliso vuodesta 1929 sekä että hänen vanhempansa olivat Efraim Liljamaa ja Helena Engberg ja lapsensa Liisa s.1930 ja Eeva s.1931. Digi.kansalliskirjasto.fi:ssä löytyy mainintoja taitelija Lauri Välkkeestä, Elina Liljamaa vain isän, tehtailija Liljamaan, kuolinilmoituksesta.

Elina Välkkeen nimi mainitaan useammassa Viipurin taiteilijaseura näyttelyesitteessä, joten Viipurin taiteilijaseurasta voisi tiedustella, onko heillä matrikkelia, lehtileikkeitä tai arkistoja heidän jäsenistään.

Lauri Välkettä koskevassa materiaalissa saattaisi olla tietoja myös perheestä:

Lauri Välke Kuvataiteilijamatrikkelissa.

Lauri Välkettä koskevaa kirjallisuutta ja artikkeleita Finna.fi:ssä.