Mistä löytäisin tietoa aiheesta lasten ja nuorten ryhmäytyminen leireillä??

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa aiheesta lasten ja nuorten ryhmäytyminen leireillä??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suoraan leiritoimintaan liittyvää ryhmäytymiskirjallisuutta ei tunnu löytyvän. Ryhmäkäyttäytymiseen, -psykologiaan ja -sosiologiaan liittyvää kirjallisuutta on taas suomeksikin julkaistu todella paljon. Liitän vastauksen loppuun luettelon joistakin 1999-luvulla julkaistuista teoksista, joissa em. asioita käsitellään. Kirjoja voit tiedustella omasta kirjastostasi. Suosittelenpa vielä, että käyt omassa kirjastossasi tekemässä itsekin hakuja sekä kirja- että lehti/artikkelitietokannoista. Hakusanoina voisit käyttää esim. termejä sosiaalinen käyttäytyminen, ryhmäkäyttäytyminen,ryhmät, leirit, leirikoulut... Kirjastosi työntekijät neuvovat kyllä, kun kysyt rohkeasti!
AHO, Sirkku : Minä ja muut : kasvaminen sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Otava, 1997.
ELÄMISEN taito [5] : Kotona : Arjen ja vapaa-ajan ympäristö :Ryhmät. WSOY, 1992.
ELÄMISEN taito. [6] : Ryhmän jäsenyys : Elämän tavoitteet :Elämänmuutokset. WSOY, 1993
HELKAMA, Klaus : Johdatus sosiaalipsykologiaan. Edita, 1998.
HIMBERG, Lea : Suhteita : minä, me ja muut. WSOY, 1998
JAUHIAINEN, Riitta : Ryhmäilmiö : [perustietoa ryhmän käytöstä ja ryhmätyöstä sosiaalityöhön sovellettuna] . WSOY, 1994.
KARLSSON, Liisa : AJATTELU ALKAA IHMETYKSEST : RYHMÄTYÖSTÄ YHTEISKUNNALLISEEN OPPIMISEEN. VAPK-KUSTANNUS, 1991
KOIVULA, Kirsti : Räiskettä ryhmään : ohjaajan kirja. Programmes Kirsti Koivula, 1999.
KOPPINEN, Marja-Leena : Yhteistoiminnallinen oppiminen : tie tuloksiin . WSOY, 1993.
LEPPILAMPI, Asko : Terve, terve! : opitaan yhdessä oppimisen ja elämän taitoja. [A. Leppilampi], 1998.
NIEMISTÖ , Raimo : Ryhmän kehittyminen : pienryhmän kehitysvaiheiden, teemojen sekä ohjaustoiminnan tarkastelu. Keuhkovammaliitto, 1998.
NIEMISTÖ, Raimo : Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus, 1998.
RYHMÄ toimii ja oppii / Päivi Pietiläinen...[et al.]. Opintotoiminnan keskusliitto, 1996.
RYHMÄN voima ja viisaus : 40 vuotta ihmis[s]uhdetaitojen opiskelua ryhmätyömenetelmin. Ryhmätyö, 1998
TIURANIEMI, Juhani : Yksilö, ryhmä, organisaatio :sosiaalipsykologian perusteita. Turun yliopisto, 1993.