Mistä löytäisin reseptin aaprottiliköörille?

Kysytty

Mistä löytäisin reseptin aaprottiliköörille?

Vastaus

Vastattu

Tämä ruotsalainen aaprottisnapsi- ja likööriresepti löytyy ruotsalaiselta juomaharrastajien sivustolta (https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=5882).

Kannattaa muistaa että Åbrodd eli Aaprottimaruna (Artemisia abrotanum), on lievästi myrkyllinen koiruohon (Artemisia absinthium, malört) sukuinen yrtti, eikä sitä enää suositella käytettäväksi ruoan- ja juomien kanssa kuin aivan satunnaisesti. Tässä ohje vapaasti suomennettuna:

"Ota nippu tuoreita aaprotin oksia, mieluiten mahdollisimman nuoria versoja/latvoja. Poista varret ja laita sopivaan lasipurkkiin. Peitä kokonaan maustamattomalla alkoholilla ja anna hautua viikon ajan huoneenlämmössä. Siivilöi ja suodata, niin sinulla on nyt vihertävä juoma, jonka varastoinnin jälkeen voi laimentaa kuten mitä tahansa esanssia tai juoda kuin hyvää snapsia, on miedompi vaihtoehto absintti- eli koiruohosnapsille.

Joissain osissa Ruotsia koiruohosnapsia kutsuttiin ennen vanhaan gubbasnapsiksi, kun taas fruntimmer- eli naistensnapsia valmistettiin aaprotista.

Aaprottisnapsista voi tehdä nopeasti ja helposti likööriä: Laimenna snapsi vedellä noin 25%:n vahvuiseksi ja lisää sitten sokeria niin, että se alkaa tuntua makealta (ei niin paljon kuin esim. vadelmaliköörissä). Laita jääkaappiin puoleksi tunniksi ja nauti sitten."