Mistä löytäisin noin vuonna 1925 annetun raastuvanoikeuden tuomion? Mistä niitä kannattaa etsiä?

Kysytty

Mistä löytäisin noin vuonna 1925 annetun raastuvanoikeuden tuomion? Mistä niitä kannattaa etsiä?

Vastaus

Vastattu

Arkistojen Portti verkkopalvelusta selviää miten kannattaa etsiä tietoa raastuvanoikeuksien arkistoista.

Helsingin raastuvanoikeuden arkistoa säilytetään Kansallisarkistossa Helsingissä ja muiden raastuvanoikeuksien arkistoja Kansallisarkiston eri toimipaikoissa.

Raastuvanoikeuksien käsittelemien juttujen etsintä aloitetaan diaareista. Diaareihin on merkitty tiedot siitä, milloin juttua on käsitelty ja mahdollisesti, mikä osasto sen käsitteli. Diaareista saatujen tietojen avulla etsitään oikea pöytäkirja, josta tutkijaa kiinnostavat asiat selviävät. Raastuvanoikeuksien arkistojen sarjojen järjestyksissä on jonkin verran eroja. Arkistoon tutustumiseen saa apua henkilökunnalta, joka opastaa paikallisten hakuapuvälineiden käytössä ja tiedonhankinnassa.

Raastuvanoikeudet | Arkistojen Portti (kansallisarkisto.fi)

Etusivu - Kansallisarkisto | Asiointipalvelu Astia (narc.fi)

Etusivu | Kansallisarkisto