Mistä löytäisin kirjoja, jotka käsittelevät laskuvarjohyppäämisen matemaattisfysikaalista taustaa? Esimerkiksi laskuvarjohyppääjän aerodynamiikasta, vapaasta…

Kysytty

Mistä löytäisin kirjoja, jotka käsittelevät laskuvarjohyppäämisen matemaattisfysikaalista taustaa? Esimerkiksi laskuvarjohyppääjän aerodynamiikasta, vapaasta pudotuksesta jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laskuvarjohyppäämisestä löytyy englanniksi:
Poynter, Dan
Parachuting : Skydiver's handbook
6. rev. ed.
Santa Barbara : Para Publishing, 1992

Donaldson, Chris
Skydive : Sport prachuting explained Marlborough : Crowood Press, 2000

Näistä Poynterin kirjassa on enemmän tietoa, Donaldsonin kirja on yleisemmällä tasolla.

Internetistä löytyy Ilmailuliiton sivuilta laskuvarjohyppäämisen oppilaan oppaita 1 ja 2 sekä Kuvunkäsittelyopas, joissa on tarkemmin hyppäämisen aerodynamiikasta ja vapaasta pudotuksesta ja ilmakehän fysikaalisista ominaisuuksista:
http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/lask…

Lentämisen aerodynamiikasta on kirjassa:
BLATNER, David
Lentoon! : kaikki mitä olet halunnut tietää lentämisestä Helsinki : Majakka, 2005

Tosin laksuvarjohyppäämistä ei ole siinä erikseen käsitelty.