Mistä löytäisin kirjallisuutta ryhmien ohjaamiseen, missä ryhmä on toisilleen tuttu, mutta ohjaaja ei?

Kysytty

Hei,
mistä löytäisin kirjallisuutta ryhmien ohjaamiseen, missä ryhmä on toisilleen tuttu, mutta ohjaaja ei? Eli ryhmä voi olla kiinteä ja toiminut yhdessä jo kauan, mutta tulee esim. kirjastoon yksittäiselle vierailukäynnille satunnaisen ohjaajan ohjaukseen. Ryhmässä saattaa olla valta-asemia, jotka näyttäytyvät ohjaajalle ryhmäkäynnillä esim. erilaisena häiriökäyttäytymisenä. Miten tällälinen ohjaajan kannalta satunnainen ryhmä tulisi ottaa haltuun ja miten ryhmädynamiikkaa huomioida? Vinkkejä tähän kaipailen.

Vastaus

Vastattu

Ryhmien ohjaamiseen liittyvä kirjallisuus näyttää usein keskittyvän nimenomaan pitkäjänteiseen ryhmätoimintaan. Veli Kaukkilan Ryhmästä enemmän : käsikirja ryhmänohjaajan taitoja tarvitsevalle (SMS-tuotanto, 2007) saattaisi kuitenkin sisältää hyödyllistä tietoa myös tähän tarpeeseen.

Mahdollisesti myös fasilitointia käsittelevien kirjojen antia voisi soveltaa tässä:

Sipponen-Damonte, Mirjami: Varmuutta fasilitointiin (Alma Talent, 2020)

Kantojärvi, Piritta: Fasilitointi luo uutta : menesty ryhmän vetäjänä (Talentum, 2012)

Ehkäpä myös puhe- ja esiintymistaidon kirjoista voisi saada ajatuksia. esim. Valkila, Oili: Loista puhujana : puhumisen taito, halu ja uskallus : laita itsesi likoon! (Yrityskirjat, 2014).