Mistä löytäisin hiljaisen lukupaikan, jossa ei saisi myöskään käyttää läppäreitä? Nyt kirjastojen muuten hiljaisissa lukusaleissa raikaa jatkuva näppäimistöjen…

Kysytty

Mistä löytäisin hiljaisen lukupaikan, jossa ei saisi myöskään käyttää läppäreitä? Nyt kirjastojen muuten hiljaisissa lukusaleissa raikaa jatkuva näppäimistöjen näpytys ja hakkaaminen. Kuulostaa minun korvaani samalta kuin vaikka kuulakärkikynän napsutus eli todella ärsyttävältä, ja haluaisin käyttää kirjastoa lukemiseen.

Vastaus

Vastattu

Lukusali on tosiaan harhaanjohtava ja ehkä jo vanhentunutkin nimitys kirjastojen hiljaisille opiskeluun ja työskentelyyn varatuille tiloille. Monessa paikassa tilan nimi onkin opintosali. Opiskelu ja työnteko edellyttävät nykyään usein tietokoneen käyttöä, siitä aiheutuvista äänistä emme eroon pääse. Paras ja hiljaisin, tai rauhallisin, lukupaikka voikin löytyä muualta kirjastosta. Kirjastot ovat hyvin erilaisia, toisissa on useita eri kerroksia, toisten tilat sijaitsevat samassa yhtenäisessä tilassa. Kannattaa tutustua kaupungin eri kirjastoihin ja etsiä mieleisiänsä tiloja. Esimerkiksi Rikhardinkadun kirjaston kaltaisesta vanhasta rakennuksesta löytyy eri kerroksista nurkkauksia ja sopukoita, joissa voi istua lukemassa hyvin rauhassa. Myös Töölön kirjaston ylemmät kerrokset ovat hyvin rauhallisia ja usein juuri lukemaan syventyneiden ihmisten kansoittamia. Nämä kaksi vain muutamana esimerkkinä. Korvatulpat ovat myös hyvä apuväline jos kärsii ympäristön äänistä.