Mistä löytäisin englannin kielisen kirjan, joka käsittelee eri uskontojen suhdetta ruokaan ja käsityksiä mitkä ruoka-aineet sekä ruuat ovat sallittuja…

Kysytty

Hei!

Mistä löytäisin englannin kielisen kirjan, joka käsittelee eri uskontojen suhdetta ruokaan ja käsityksiä mitkä ruoka-aineet sekä ruuat ovat sallittuja. Kirjassa pitäisi olla lueteltuna eri uskontojen sallittuja ruokia ja ruoka-aineita. Esimerkiksi: muslimit eivät saa syödä sian lihaa tai hindujen tulee noudattaa kasvisruokavaliota jne.
Kirjan olisi hyvä olla mieluiten englanninkielinen, mutta myös suomenkieliset teokset käyvät.

Kiitos vastauksesta etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Hei,

Ainakin näillä pääsee alkuun. Suomenkieleiset löytyvät yleisisitä kirjastoista, englanninkieliset täytynee kaukolainata.

Mäkinen, Virpi, Heikki Pesonen, Risto Uro, ja Alexandra Bergholm. Pyhä, Paha Ruoka: Uskonnon Ja Etiikan Näkökulmia. [Helsinki]: Gaudeamus, 2023.

Lehmijoki-Gardner, Maiju. Askeettien Pidot: Uskonnot Ja Syömisen Etiikka. Helsinki: Kirjapaja, 2009.

Albala, Ken. Food in Early Modern Europe. Westport (Conn.): Greenwood Press, 2003.

Avieli, Nir& Fran Markowitz. Eating Religiously: Food and Faith in the 21st Century. Abingdon, Oxon: Routledge, 2024.

McWilliams, Margaret. Food Around the World: A Cultural Perspective. 3rd ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2011.