Mistä löytäisin aikalaiskuvia, valo- tai piirruskuvia, 1920-luvun suomalaisesta jugend-sisutuksesta ja arkkitehtuurista?

Kysytty

Hei

Mistä löytäisin aikalaiskuvia, valo- tai piirruskuvia, 1920-luvun suomalaisesta jugend-sisutuksesta ja arkkitehtuurista?

Vastaus

Vastattu

Valo- ja piirroskuvia löytyy finna.fi-palvelusta, ks. esim. tämä haku, jossa on haettu sanoilla "interiööri" ja "jugend" ja rajattu aikaväliä vuosiin 1920 - 1929.

Kirjoista kannattaa katsoa esim.

Björkman, Johanna: Helsingin jugend

Hämäläinen, Pirjo: Jugend Suomessa

Lahtinen, Rauno: Turun jugend

Ikkunoiden osalta apua voi olla näistä kirjoista:

Korhonen, Teppo: Suomalainen ikkuna

Mikkola, Juulia: Ikkunakirja

Valokuvien suhteen kannattaa olla sikäli tarkkana, että toisaalta jugend-tyyli oli 1920-luvulla jo pois muodista, ja toisaalta joissain talouksissa oli 1920-luvulla vielä kertaustyylinen sisustus. Tyylipuhdasta jugendia ei siis aina löydy.