Mistä löydän tietoa siiderin perinteisistä valmistusmenetelmistä sekä historiasta?

Kysytty

Mistä löydän tietoa siiderin perinteisistä valmistusmenetelmistä sekä historiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavissa kirjoissa on kerrottu siiderin valmistuksesta ja historiasta:
Kuokkanen, Juha
Olutta ja vähän siideriä. 2001.

Kemppainen, Jouni K.
Puolikuiva siiderikirja. 1999.

Hannuksela, Mari
Kotimaisen omenan pienimuotoinen jatkojalostaminen mehuksi ja siideriksi. 1996.
Opinnäyte: Pro gradu -työ : Helsingin yliopisto, elintarviketeknologian laitos

Fermented beverage production / edited by A. G. H. Lea and J. R. Piggott
London : Blackie Academic & Professional, 1995

Seuraava kirja tuli myös esiin haussa, on vanha, eikä viitteessä ollut asiasanoja, mutta saattaa sisältää sopivaa tietoa:
Warcollier, Georges
The principles and practice of cider-making / by Vernon L. S. Charley, assisted by Pamela M. Mumford. A translation of the 3rd and last ed. (1928) of La cidrerie by G. Warcollier
London : L. Hill, 1949. Kirja löytyy Varastokirjastosta.

Tässä kirjassa on kerrottu yhdellä sivulla myös siiderin valmistuksesta:
Kaukinen, Milja
Alkoholijuomien käsikirja, Miedot alkoholijuomat
5. KORJ. P. 1994

Seuraavissa ALEKSI:sta haetuissa artikkeleissa on siiderin teollisesta valmistuksesta, luomusiideristä ei erikseen mainita:
Järstä, Leena
Pihamaa jalostaa marjat viineiksi
Et-lehti
2004 ; 8 ; 48-51

Manneri, Tuija
Virvokkeita kuin ennen wanhaan
Kodin Pellervo
2001 ; 8 ; 68-69

Hannuksela, Mari
Tieteellisyyttä omenasiiderin tuotekehitykseen
Puutarha
1995 ; (98) ; 10 ; 580-581

ARTO-viitetietokannasta löytyi lisäksi artikkeliviite:
Salava, Riitta
Siideri - perinteitä ja nykyaikaa
Mallas ja olut
2001 : 4, s. 107-113.

Google:sta hakemalla sanoilla "cider" "making" tuli esiin mm. englantilainen sivu, josta saattaa olla hyötyä:
http://homepage.ntlworld.com/scrumpy/cider/homepage.htm

Kirjat ja lehtiartikkelit saat käyttöösi lähimmästä kirjastosta joko paikan päältä tai kaukolainaksi.