Mistä löydän runon, jossa on säe: "On julkeeta jos valaiset sä saalispaikat salaiset. Jos missä veet on kalaiset, vie verkkos vain kuin muut."

Kysytty

Mistä löydän runon, jossa on säe: "On julkeeta jos valaiset sä saalispaikat salaiset. Jos missä veet on kalaiset, vie verkkos vain kuin muut."

Vastaus

Vastattu

Kyseinen runo on Otto Mannisen runo Rauhanmies ja se löytyy useista kirjoista:

Kotimaani : itsenäinen Suomi runouden kuvastimessa,1992

Runo on vapaa (toim. Juha Virkkunen ja Satu Koskimies, 1996)

Suomen runotar 1 (toim. Hannu Kankaanpää, Mirjam Polkunen ja Satu Marttila, 1990)

Tämän runon haluaisin kuulla 2 (toim. Satu Marttila)

Manninen, Otto: Runot (useita painoksia)

Neljä vuosisataa suomalaista runoutta (toim. Veikko Polameri, 1979)

Runo on myös kokonaisuudessaan luettavissa tuolta:

http://kotiuskontoisanmaa.fi/rauhanmies-kotimaasta/