Mistä lastenkirjasta mahtaa olla kyse. Siina on ympäristönä vadelmapensaat, muistaakseni joillain hahmoilla on vadelmahattu päässään. Joku ehdotti Topeliuksen…

Kysytty

Mistä lastenkirjasta mahtaa olla kyse. Siina on ympäristönä vadelmapensaat, muistaakseni joillain hahmoilla on vadelmahattu päässään. Joku ehdotti Topeliuksen Vattumatoa, mutta mielikuvissani kuvitus ei ole Karman vesivärityyliä, vaan enemmän kynällä piirrettyä. Luin tai minulle luettiin kirja joskus 90-luvun alussa tai 80-luvun lopussa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei, ehdottaisin kuitenkin Karman kuvittaamaa Vattumatoa. Osa kuvista on mustavalkoisia, suurin osa tarinasta tapahtuu vattumetsässä ja vattukuninkaalla on komea vadelmahattu. Sadusta on myös Veronica Leon kuvittama versio, mutta tässä kirjassa ei ole vattuhattuista hahmoa. Kukka- ja marjahattuisia hahmoja on myös Beskowin kuvakirjoissa, vadelmahattuja löytyy ainakin Vuosisadusta. Mutta jos mikään näistä ei ole se oikea lapsuuden kirja, voimme jatkaa etsimistä.