Mistä laihialaisten maine nuukina on peräisin? Olen kuullut joskus selityksen, että Laihialla olisi 1860-luvun nälkävuosina venytetty velliä tarjoamalla…

Kysytty

Mistä laihialaisten maine nuukina on peräisin? Olen kuullut joskus selityksen, että Laihialla olisi 1860-luvun nälkävuosina venytetty velliä tarjoamalla kerjäläisille lähinnä vettä tai tynnyriin suolattujen kalojen lientä. Onko Laihian nuukuudessa todella jotain perää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laihian ja laihialaisten nuukuudesta kertovat vitsit ovat yhä osa elävää perintöä, ja tämä suullinen perintö on päässyt myös Unescon aineettoman kulttuuriperinnön kansalliseen luetteloon. Perintöä pitää yllä myös Laihialla vuonna 1992 perustettu Nuukuuren museo.

Varmuudella ei tiedetä tämän Laihian maineen syntyhistoriaa, mutta yleisin selitys johtaa nimenomaan 1860-luvun nälkävuosiin, jolloin laihialaisten kerrottiin auttaneen omien kylien köyhiä muttei muualta tulleita kerjäläisiä. Todennäköisesti laihialaisten nuukuusmaine ulottuu kuitenkin vielä pidemmälle historiaan, sillä heidän säästäväisestä elämäntavastaan löytyy tietoa jo 1700-luvulta.

Lisää tietoa ja kattavamman selityksen Laihian nuukuusmaineelle löydät esimerkiksi täältä:

Laihian kunta: Nuukuus

Elävä perintö: Laihian nuukuus (sisältää myös runsaasti lähteitä ja linkkejä muihin tietolähteisiin aiheesta)